Beeld © ANP

Loeki de Leeuw eenmalig terug op de beeldbuis

30 januari 2019 09:15

Loeki de Leeuw keert woensdagavond eenmalig terug op televisie. De STER heeft een bericht daarover van het NPO Radio 2-programma Jan-Willem Start Op! bevestigd. Het iconische leeuwtje zal voor het eerst in vijftien jaar weer te zien zijn in een filmpje van een minuut in het STER-blok vóór het Journaal van 8 uur op NPO 1.

"Loeki moet blijven zoals hij is, namelijk aaibaar, tastbaar en pluche"

Het gaat om nieuw materiaal dat is geproduceerd onder leiding van Louise Geesink, de dochter van Joop Geesink, de bedenker van Loeki. Het gaat om een filmpje dat gebruik maakt van de oude pop én digitaal geanimeerde beelden. "Loeki moet blijven zoals hij is, namelijk aaibaar, tastbaar en pluche", aldus de zegsvrouw.

De STER beklemtoont dat het vooralsnog om een eenmalig filmpje gaat. "Over de vraag of Loeki vaker terugkeert, moet het bestuur van de STER zich uitspreken", legt ze uit. "De petitie van Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte heeft wel extra aandacht gegenereerd. Maar eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat mensen nog opvallend vaak bellen en mailen over Loeki. Zijn populariteit is nooit echt verdwenen."

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

Radio 2-dj's op foto met Loeki de Leeuw

De leeuw zal woensdagavond ook de iconische zin "Asjemenou" uitspreken. Hiervoor wordt oud audio-materiaal van Joop Geesink gebruikt, die de stem van Loeki in het verleden verzorgde.

De petitie van de twee dj's om Loeki terug te halen, kreeg binnen twee dagen meer dan 20.000 handtekeningen. De STER had beloofd bij minimaal 10.000 handtekeningen na te denken over de terugkeer van Loeki op televisie.

Miniatuurvoorbeeld

Lees meer:

Over een maand komt STER terug op Loeki-petitie

Loeki de Leeuw onderbrak de STER-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast "asjemenou" riep. In totaal zijn er meer dan zevenduizend filmpjes rond Loeki gemaakt. De STER stopte in 2004 met de filmpjes omdat het te duur werd om ze te maken.

Het leeuwtje was in de jaren tachtig mateloos populair; hij had onder meer zijn eigen cassettebandjes waarop hij avonturen beleefde. Hij is de naamgever van de Gouden Loeki, de prijs voor de beste reclamespot van het jaar. Een aantal originele Loeki-poppen is te zien in Beeld en Geluid in Hilversum.

Wil jij 24/7 op de hoogte zijn van het laatste entertainment, lifestyle, crime en royalty nieuws?
Download dan nu de RTL Boulevard app!