
MAX Ombudsman roept Schiphol-gedupeerden op: 'Stuur bewijs'
26 juli 2022 08:47Ruim 1,1 miljoen mensen zagen maandagavond hoe Sybrand Niessen (61) bekendmaakte dat MAX Ombudsman een proefproces tegen Schiphol begint. Al maanden worden gedupeerde reizigers van het kastje naar de muur gestuurd. Jij ook? Dan kun je de zaak helpen én van de uitspraak profiteren.
"Ik word er een beetje moe van dat iedereen van alles wil gaan doen, maar uiteindelijk niks doet", zei Jeanine Janssen, gespecialiseerd juriste bij MAX Ombudsman, maandagavond in de studio. "Nu gaan wij dat doen." Daarvoor doet ze wel een dringende oproep aan gedupeerden.

Lees ook:
Jan Dulles spreekt de burger die via Schiphol reist moed in
Bewijs sturen
MAX Vakantieman roept voor het proces mensen die gedupeerd zijn door de Schiphol-chaos op om zich te melden mét bewijs. Dat kan via dit formulier. "We gaan daar de beste zaak uitkiezen die een goede kans van slagen heeft", legt Jeanine uit. "De andere mensen die zich bij ons melden, krijgen een informatiebrief over wat zij moeten doen om Schiphol aansprakelijk te stellen. Want dat moet wel veiliggesteld worden, zodat ze later op die uitspraak kunnen meeliften." Wat voor bewijs je dan precies moet aanvoeren? "Bewijsstukken die kunnen aantonen dat ze daar waren, Filmopnames, foto's: dat maakt je zaak veel sterker."
Het proces wordt volgens advocaat Els Doornhein, die maandagavond ook aanschoof, 'geen makkelijke zaak'. "Er zitten veel haken en ogen aan, maar het is zeker het proberen waard. (...) Het is superbelangrijk dat er een knoop wordt doorgehakt. Als niemand die knoop aan de rechter voorlegt, wordt die ook niet beantwoord. Is er sprake van overmacht aan de kant van Schiphol, of kunnen de reizigers die gedupeerd zijn hierdoor hun schade vergoed krijgen? Inmiddels zijn er zo veel mensen die hier hinder van ondervinden, dat het tijd wordt voor duidelijkheid."

Lees ook:
Jandino onthult hoe hij de Schiphol-drukte wist te vermijden
Bij een proefproces wordt het oordeel van de rechter gevraagd wanneer niet helemaal duidelijk is wat de wet voorschrijft. Vanwege een groot personeelstekort hebben reizigers op Schiphol de afgelopen tijd veel te maken met drukte, lange wachtrijen en daardoor gemiste vluchten. Door het missen van die vluchten lijden de reizigers vaak ook financiële schade, omdat ze bijvoorbeeld de kosten van een huurauto of een pakketreis niet terugkrijgen.
Schiphol-woordvoerder Madelon gaf ons tips om zo relaxed mogelijk door de chaos op Schiphol te komen. Wil je de rijen op Schiphol ontlopen? Het kan voor veel geld, weet Levi van Kempen...