L'Oreal in een Zwitserse supermarkt. Beeld © EPA

L'Oréal gaat producten anders promoten door BLM-beweging

29 juni 2020 10:48

Cosmeticaconcern L'Oréal ziet voortaan af van termen als 'zuiver', 'wit' en 'licht' om witmakende huidcrèmes aan te prijzen. Het bedrijf reageert hier mee op het wereldwijde racismedebat.

Witmakende crèmes liggen al langer onder vuur. Met het recent wereldwijd opgelaaide debat over racisme kwam er ook weer negatieve aandacht voor de producten.

De crèmes spelen in op het koloniale schoonheidsideaal dat een lichte huid mooier is dan een donkere. Reclames voor en namen van de producten versterken dat beeld.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

Black Lives Matter-categorie toegevoegd aan Netflix aanbod

Unilever ging L'Oréal al voor, terwijl het Amerikaanse Johnson & Johnson de productie van dergelijke crèmes helemaal staakt. L'Oréal en Unilever lijken nu vooral de egaliserende eigenschappen van de huidcrèmes te willen benadrukken.

In 2008 lag L'Oréal al onder vuur voor het witter maken van Beyoncé. Foto's van de zangeres zouden voor een reclamecampagne toen flink lichter gephotshopt zijn. Iets wat het bedrijf ontkende.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

Niet alleen Beyoncé, ook dochter Blue Ivy valt in de prijzen

Over make-up gesproken: afgelopen week lanceerde Kylie en Kendall Jenner hun eerste lijn samen. Leco is geen fan.

Wil jij 24/7 op de hoogte zijn van het laatste entertainment, lifestyle, crime en royalty nieuws?
Download dan nu de RTL Boulevard app!