Beeld © Getty Images

Formule 1 in 2020 officieel terug naar Zandvoort

14 mei 2019 11:55

De kogel is door de kerk! Na maanden van onderhandelen en speculeren hebben Circuit Zandvoort en de Formule 1 dinsdagochtend bekendgemaakt dat de koningsklasse van de autosport terugkeert naar Nederland!

De Grote Prijs van Nederland werd in 1948 voor het eerst verreden in Zandvoort, en maakte sinds 1952 deel uit van de officiële Formule 1-kalender. De race werd een ware Formule 1-klassieker, maar na 34 edities keerde de Formule 1 na 1985 niet meer terug naar de Noord-Hollandse badplaats.

Mede door de ongekende populariteit van Max Verstappen nam de roep om een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland de recente jaren toe, en werd er zowel door Circuit Zandvoort als het TT Circuit in Assen interesse getoond in de organisatie van de Dutch Grand Prix. Formule 1-eigenaar Liberty Media koos uiteindelijk voor het duinencircuit, waarna deze week de handtekening werd gezet onder een verbintenis van drie jaar, plus een optie voor nog twee jaar erbij. Zandvoort mag daarmee volgend jaar in mei voor het eerst in 35 jaar de Formule 1 weer verwelkomen.

Miniatuurvoorbeeld

Lees meer:

Formule 1-fans opgelet! Deze serie staat vanaf nu op Netflix

De kosten voor de Grand Prix van Nederland worden geschat op zo’n 30 tot 40 miljoen euro, waarvan zo’n 20 miljoen euro rechtstreeks naar de F1-eigenaar gaat. Het bedrag wordt volledig opgehoest door een groep investeerders, waaronder een aantal bekende bedrijven. Zo zal Heineken de komende jaren de titelsponsor worden van de ‘Heineken Dutch Grand Prix’. Ondanks het uitblijven van financiële landelijke overheidssteun, heeft de gemeente Zandvoort eerder wel al toegezegd dat het de komende jaren 4 miljoen euro zal investeren. Dit bedrag wordt echter vooral besteed aan het verbeteren van de bereikbaarheid van het circuit.

Om het circuit geschikt te maken voor de hedendaagse Formule 1-bolides zal het circuit van Zandvoort het komende jaar op een aantal punten op de schop gaan. Om meer uitloopruimte te creëren zal de vangrail bij de Gerlachbocht iets naar achteren worden verplaatst, terwijl de daaropvolgende Hugenholtzbocht iets naar voren wordt verlegd, opnieuw met het doel om meer ruimte aan de buitenkant te creëren.

Verder zal de Arie Luyendijkbocht – de laatste bocht van het circuit – schuiner komen te liggen, en komt er direct langs de baan een muur te staan. Het rechte stuk wordt iets breder gemaakt door de asfaltering van de grasstrook voor de hoofdtribune, terwijl de chicane bij het binnenrijden van de pits wordt weggehaald. Zandvoort zal daardoor de kortste pitstraat van de F1-kalender krijgen, waardoor coureurs eerder geneigd zullen zijn om een extra pitstop te maken, wat meer diversiteit in strategieën en dus leukere races moet opleveren.

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook:

Martin Garrix supportert goede vriend Max Verstappen

Ondanks de geplande aanpassingen zal het historische karakter van het circuit behouden blijven, waardoor de baan een absolute uitdaging zal blijven voor de coureurs, die afgelopen weekend in Barcelona al lieten weten dat ze een terugkeer naar Zandvoort toejuichen. De relatief kleine ruimte in- en achter de pitboxen wordt door de Formule 1-organisatie niet als een probleem gezien, mede gezien het feit dat de teams ook ieder jaar in het ultrakrappe Monaco een creatieve oplossing weten te vinden voor het ruimtegebrek.

Zandvoort is naast de nieuwe stratenrace in Vietnam al de tweede bevestigde nieuwkomer op de Formule 1-kalender van 2020. Fans die er volgend jaar bij willen zijn zullen snel moeten zijn. De verwachting is dat de ruim 100.000 plekken in de duinen en op de tijdelijke tribunes binnen een mum van tijd uitverkocht zullen zijn. De hotels in de omgeving van Zandvoort zitten al wekenlang nagenoeg volgeboekt voor mei 2020.

Wil jij 24/7 op de hoogte zijn van het laatste entertainment, lifestyle, crime en royalty nieuws?
Download dan nu de RTL Boulevard app!